söndag 12 februari 2012

Om vintervantar i grått och svart

Vantstickning är verkligen inte min styrka; det är både svårt och krångligt (och knövvligt, som det heter på min dialekt), i synnerhet när man skall sticka tummen. Mina svårigheter beror dock på att jag är ovan, jag har ju bara stickat några enstaka par vantar under hela min livstid, så med lite träning så skall nog vantstickningen gå desto enklare. 

Detta par i svart och grått restgarn tog ungefär en vecka att färdigställa med alla upprepningar och ändringar inräknade. Att sticka med två färger gick ganska bra, men det svåraste var intagningarna och och att få till själva tummen, som ju helst skulle stämma med mönstret på resten av vanten. 

Flossen, eller kavelfransen som den visst kallas på rikssvenska, sydde jag runt mittendelen till en byxgalge. Inget särskilt glammigt verktyg, förvisso, men det fungerade bra ändå. 

Och ja, det blev ganska bra till sist i alla fall, trots allt krångel...

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.