söndag 5 februari 2012

Om armband med pärlor, koppar- och tenntråd

När man flätar ett tenntrådsarmband måste man inte bara nöja sig med tenntråd, utan man kan givetvis även använda koppartråd. Den finns i många olika färger och tjocklekar, och det brukar gå att få tag i både blanka och matta varianter. Det är roligt att experimentera med olika färger och trådar, och jag försöker hela tiden prova nya kombinationer. Här har jag blandat rosafärgad koppartråd med tenntråd och silverfärgade glaspärlor.

Det här armbandet är sytt på svart renskinn, men jag har valt att vika in skinnet så tätt intill flätan att det inte syns. Detta för att det skall bli en så rak kant som möjligt. Jag har tidigare försökt att sy armband där renskinnet viks in en bit utanför tenntrådsflätorna, vilket gör att det bildas en svart skinnkant runt hela armbandet, men jag har aldrig lyckats få det att se snyggt ut. Så numera struntar jag i det, och låter alltid tråden och pärlorna fylla armbandet ända ut till kanten. Det är bäst att hålla sig till det man klarar av...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.