lördag 5 maj 2012

Om ett tenntrådsarmband med blåmelerade glaspärlor

De flesta av mina tenntrådsarmband brukar jag göra riktigt breda, eftersom jag tycker att det är vackrast, men den här gången har jag valt att göra en smalare variant. Det är bara tre enkla snoddar som omger två flätade pärlrader. De blåmelerade pärlorna kom jag över för ett tag sedan; de påminner lite om små fågelägg, tycker jag. 

När man skall tillverka ett tenntrådsarmband med pärlor måste man vara noggrann med att de pärlor man använder sig av håller god kvalitet. Det är oerhört trist när man har lagt ner många timmar på ett armband och pärlorna sedan spricker eller tappar färgen, vilket har hänt mig ett flertal gånger. En del pärlor bleks av solljus, och andra pärlor kan blekna om de kommer i kontakt med diskmedel, parfymer, hudkrämer eller andra medel, så man bör då undvika att armbandet utsätts för slika ting. Och en del pärlor håller tyvärr så låg kvalitet att de tappar färgen oavsett hur försiktig man är. De här blåmelerade verkar dock vara riktigt bra, så dem behöver jag knappast bli besviken på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.