tisdag 22 maj 2012

Om arbetet med stjärntäcket

Stjärntäcket växer sakta men säkert vidare. Det går inte speciellt snabbt, men det är ändå rätt roligt att arbeta med det. Jag har inte i förväg tänkt ut någon särskild färgordning utan varje gång när jag skall börja på en ny stjärna så väljer jag ut vilka tyger jag skall sy av den gången, och det gör arbetet roligare. Det vore betydligt tristare om jag hade en bestämd ordning och bara ett begränsat antal färger att hålla mig till, skulle jag tro.

Den uppmärksamme betraktaren ser att täcket både är påfallande skrynkligt och översållat med vita katthår. Det senare beror på att Ellen verkar tycka att det är hennes täcke, och hon envisas med att ligga och sova på det så snart jag lägger det ifrån mig. Det får väl gå an så länge arbetet med det pågår, jag måste ju ändå tvätta och stryka det sedan innan jag monterar ihop det, men när täcket väl blir klart kommer kattfröken att bli bannlyst från att ligga på det. Då skall täcket vara fint och inte täckt av vita katthår, inte ens så fina hår som Ellens...

2 kommentarer:

  1. Det blir otroligt fint! Jag tror också att det blir nog så snyggt om slumpen får avgöra lite i vilken ordning färgerna hamnar.

    SvaraRadera
  2. Tack! Och ja visst; slumpen komponerar riktigt bra mönster ibland...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.