fredag 7 september 2012

Om mitt tenntrådsarmband med tyllvolanger

Det här tenntrådsarmbandet får man nog säga är av den mest experimentella sorten som jag har tillverkat i mina dagar. Jag fick en idé, och var tvungen att prova hur det skulle bli. Jag gjorde först en vanlig enkel fyrfläta av tenntråd och svart nylontråd, men istället för att sy fast den direkt på renskinnet rynkade jag först en bit tyll och lade det mellan tenntråden och skinnet, så att det blev som en volang på varje sida om flätan. Därefter sydde jag fast både flätan och tyllbitarna med samma stygn. Ärligt talat var det ett, som det heter på min dialekt, knôvvlit arbete att sy fast alltihop; det var svårt att få tyllen att ligga still och allt krånglande gör att jag knappast har någon lust att göra ett sådant armband en gång till. Men det var ett kul experiment och det är alltid roligt att prova nya idéer.

Reaktionerna på detta mitt armband har varit både positiva och negativa. Somliga har tyckt att det är fint och andra har kommenterat att det ser knepigt och inte alls snyggt ut. Och det är väl fullt naturligt, givetvis; människors smak är olika, och det är precis så som det skall vara. Om alla tyckte lika om allting skulle ju tillvaron bli synnerligen tråkigt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.