fredag 10 augusti 2012

Om en väska av en bonad

I second hand-butiken hittade jag en avlång väggbonad, broderad med långa stygn. Den använde jag till att sy en liten väska. Väskan är lagom stor till att använda som necessär, eller att bara ha nycklar och plånbok i när man skall ut i ett snabbt ärende.

Bonadens mönster bestod av fem broderade blommor; tre röda och två blå. En blomma klippte jag bort, och de återstående fyra vek jag dubbelt, så att det blev två blommor på varje sida av väskan. Sedan sydde jag ihop den i sidorna och fodrade med en bit mörkbrun lakansväv.

Därefter sydde jag i en dragkedja som jag hittade i mormors gamla samlingar. Att sy i dragkedjor brukar vara svårt för en så pass ovan sömmerska som undertecknad, i alla fall om man vill att det skall se snyggt ut, men faktum är att det gick riktigt bra den här gången. Övning ger färdighet, brukar det ju heta, och det verkar som om det påståendet verkligen stämmer.

En ganska enkel och praktisk liten väska, således, som nog kommer att bli riktigt välanvänd ett tag framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.