tisdag 23 oktober 2012

Om det återupptagna arbetet med stjärntäcket

Mitt lapptäcke med stjärnor har jag inte skrivit något inlägg om på länge, och det beror på att jag har varit ganska trött på det under en period och låtit det ligga i träda i väntan på bättre tider. Det är verkligen en fördel med att ha flera projekt på gång samtidigt; om man tröttnar på ett kan man lägga undan det och jobba med någonting annat tills man får lusten och inspirationen tillbaka. Och lusten att sy är precis vad jag har fått tillbaka nu, ty jag har börjat arbeta på mitt handsömmade stjärntäcke igen.

Det är naturligtvis ännu en bit kvar innan stjärnmönstret är färdigsytt, men det syns ändå att det alltmer börjar likna ett täcke i storlek. Jag hade sedan tänkt att sy en enfärgat kant runt alla stjärnor när de så småningom är färdigsydda; för att rama in och framhäva mönstret ordentligt, och jag har redan börjat fundera på vilken färg den kanten skall ha. Jag tycker mycket om rött och tror att det skulle passa, men jag ramade som bekant in blomsterträdgården med rött tyg, och för variationens skull vore det på sin plats att ta en annan färg den här gången. Frågan är bara vilken. Som tur är finns det ännu tid kvar till att fundera på vad jag skall välja för färg till mitt täcke. 


Beträffande tyget med julbockarna så funderade jag ett tag på om det verkligen passar med ett sådant uppenbart julmotiv i ett icke säsongsbetonat täcke. Till slut bestämde jag mig dock för att det fick vara med i alla fall; jag gillar julbockar, och dessutom har jag inte så gott om mörkgröna tyger, så jag behöver använda varje liten bit i den färgen som finns att tillgå...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.