lördag 14 januari 2017

Om ett tenntrådsarmband med ett mönstrat band

Nu har det blivit dags att visa upp ett tenntrådsarmband igen. Till det här armbandet har jag använt så lite tenntråd att det nog är på gränsen till att ens få kallas tenntrådsarmband. I mitten har jag satt ett brett mönstrat band och längs kanterna sitter två tunna snoddar med tenntråd som ramar in bandet. Allt har jag i vanlig ordning sytt fast på svart renskinn.

Bandet hittade jag i mormors gamla syskrin, och innan jag sydde fast en bit av det här använde jag det som omtag till ett par gardinlängder. Således är det inte bara återbrukat utan det har också haft andra funktioner innan det användes till armbandet.

Att tillverka ett armband med så här lite tenntråd är tämligen enkelt och kan därför vara ett passande nybörjarprojekt. Det är ganska tidskrävande att sy fast tenntråd på skinn då det skall vara många stygn för att få flätor och snoddar att sitta fast, men här är det så pass lite tenn att det går ganska snabbt och det gör arbetet betydligt mer tacksamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.