söndag 29 maj 2016

Om min virkade lapptäcksfilt

Här står jag bredvid min virkade lapptäcksfilt: ett gammalt ufo som jag påbörjade för tre och ett halvt år sedan men inte har arbetat med under det senaste året. Nå, nu har jag dragit fram den igen för att göra ett försök att få den färdig inom en någorlunda rimlig framtid.

Min filt är faktiskt rätt så stor; jag har inte mätt den men jag har ställt träskorna intill den för att få med proportionerna på bild. Jag kan dra den över mig när jag ligger i soffan och ser på TV, fast tårna sticker ut lite grann längst ner så en smula längre behöver den nog bli innan den kan anses vara helt klar.
 
Mitt första steg blir dock att försöka få de böljande kanterna jämna, för här har jag virkat lite hursomhelst och utan någon ordentlig ordning. Och så måste jag fundera ut ett sätt att virka halva hexagoner; jag skall experimentera lite grann och se om jag klarar av att räkna ut hur jag skall göra. Annars får jag be min virkbegåvade mamma om hjälp.

En ny hexagon är påbörjad och lapptäcksfilten kommer snart att utökas med ännu en färgglad sexkant. Och sedan ännu en och ännu en tills den sist och slutligen blir klar. Det återstår att se om den blir färdigställd i sommar eller om det kommer att dröja tre och ett halvt år till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.