söndag 25 oktober 2015

Om mitt första egensydda lapptäcke

Nu när jag är inne på temat lapptäcken och lappsömnad så tänkte jag passa på att berätta om det första lapptäcke som jag någonsin sydde. Det var sensommaren 2011, jag hade just sagt upp mig från ett stressigt jobb och behövde något slags terapeutiskt arbete att ägna mig åt om dagarna. Så jag beslutade mig för att försöka sy ett lapptäcke. Jag bestämde mig för att det skulle bli blått eftersom vi hade (och fortfarande har) gott om blå tyger, och alla kvadrater är därför sydda av tyger som har någon form av blått i sig.

Arbetsprocessen gick till så att jag skar ut kvadraterna med hjälp av rullkniv och skärmatta och sedan sydde jag ihop dem på symaskin, först till långa remsor och sedan sammanfogades dessa till ett täcke. Jag var så noggrann som jag förmådde men trots det blev det snett och ojämnt på sina ställen och jag fick ägna mycket tid åt att sprätta upp sneda sömmar och sy om. Mycket tid ägnades också åt att stryka isär alla sömmar, något som jag ju inte behöver tänka på nu när jag syr för hand runt pappmallar (och det kan vara rätt skönt att slippa det arbetet, måste jag säga).

Den uppmärksamme ser ju att det likväl blev lite snett här och var trots mina noggranna ansträngningar. Från mitt nuvarande perspektiv kan jag tycka att det inte gör så mycket då det sneda och vinda har sin egen charm, men medan jag var mitt uppe i sömnaden var jag naturligtvis inte så begeistrad utan jag ville förstås att det skulle se så perfekt ut som möjligt. Med tidens gång kan jag dock se det med nya ögon och tycka att det ser rätt okej ut ändå.

Det baksidestyg jag använde mig av köpte jag nytt till just det här täcket medan övriga tyger är rester från tidigare projekt eller återbrukade från gamla kläder, lakan, gardiner, etc. Beträffande baksidestyget så försökte jag först använda mig av ett enfärgat sådant, men det gjorde att det syntes alltför väl hur sneda mina quiltsömmar ofrånkomligen är att jag kände mig tvungen att ta bort det. Istället använde jag mig av det här mönstrade tyget, vars lite mer röriga intryck döljer det faktum att mina sömmar är långtifrån spikraka.

Mamma bidrog också till täcket med ett enkelt broderat hjärta och några blommor. I färgen blått, naturligtvis, eftersom blått var täckets tema.

Och i ena hörnet broderade jag lite spretigt in årtalet och mitt namn, såsom sig bör då man gör något lite större arbete som förhoppningsvis skall bevaras in i framtiden.

Sammanfattningsvis tog detta mitt första lapptäcke mig ungefär två veckor att sy och jag lärde mig mycket på arbetet med det, bland annat att jag egentligen inte är ägnad åt maskinsömnad, hur roligt det är att välja tyger till ett täcke och vikten av att använda ett mönstrat baksidestyg. Sedan dess har jag sytt två lapptäcken till på maskin men därefter har jag valt att sy för hand, och det är utan tvekan den metod jag föredrar. Det tar visserligen mycket längre tid men resultatet blir vackrare och jag behöver inte sprätta upp och göra om i tid och otid eftersom pappmallen ser till att det blir rakt med en gång. Dock skulle jag behöva träna mer på att sy på maskin, så kanske kommer jag ändå att göra fler maskinsydda lapptäcken i framtiden. Men först skall jag naturligtvis göra klart det handsydda täcke som jag arbetar med nu, vilket lär dröja ännu ett bra tag... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.