söndag 1 juli 2012

Om mitt silverglittrande tenntrådsarmband

Ibland så vill man bara glittra ordentligt, oavsett om det är vardag eller fest, och detta tenntrådsarmband gör sig alldeles utmärkt till det ändamålet. Här har jag gjort fyra flätor med silverblänkande facettpärlor, och sytt fast dessa intill varandra på armbandet. Pärlorna är ganska stora vilket gör att tenntråden knappt syns bland pärlorna och dessutom blir flätorna ganska glesa, vilket ger ett annorlunda uttryck. 

Ibland får jag kommentarer angående mina armband som lyder: "Åh, du gör ju sådana där samearmband!" Då brukar jag svara med att jag föredrar att kalla dem tenntrådsarmband, eftersom det inte vore passande att påstå att mina armband är samiska. Visserligen använder sig samerna traditionellt av tenntrådsarbeten, men jag är själv inte same och jag tycker att det vore respektlöst av mig gentemot seriösa duodjiutövare att kalla dessa mina påhitt för samearmband...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.