tisdag 24 juli 2012

Om en lila nåldyna med broderade stjärnor

Jag behövde en nåldyna, så jag sydde en av en lila löpare med broderade stjärnor (eller är det blommor?) som jag har haft liggande i en garderob i minst ett år. Jag köpte löparen i second hand-butiken en gång för länge sedan i avsikt att sy en kudde av den, men det har inte blivit någonting av utan den har bara blivit liggande. Så nu klippte jag bort en av de broderade stjärnorna och sydde en nåldyna av den lilla biten.

Det blev en enkel kvadrat där den broderade stjärnan framträder i mitten av nåldynan. I de fyra hörnen sydde jag fast vita tofsar av ett ganska tunt virkgarn.

Tofsarna är inte bara till för dekoration, utan också för att kamoflera det ofrånkomliga faktum att nåldynan blev lite sned och inte så perfekt som jag hade önskat. Jag har upptäckt att man kan ta fokus från det faktum att sömnaden inte är helt rak med hjälp av tofsar, floss och andra kant- eller hörndekorationer, ty dessa gör att ögat dras lite mer till dem och inte så mycket till de sneda sömmarna eller vad det nu må vara som man vill försöka dölja. Det är ett knep som jag brukar använda mig av lite då och då, inte bara på nåldynor utan  till exempel kuddar, och jag hoppas att alla små brister och felaktigheter då inte märks riktigt lika tydligt.

Detta var en mycket snabbsydd och enkel nåldyna, men som ändå blev riktigt fin tack vare den broderade löparen. Om jag skulle ha broderat en likadan stjärna själv hade det varken gått särskilt snabbt eller blivit lika snyggt, så tack och lov för second hand-fynd! Nu återstår bara att fundera ut vad jag skall göra med de stjärnor som återstår på löparen. Kanske får de bli liggande i samma garderob i minst ett år till innan jag får en ny idé.

2 kommentarer:

  1. Jättevackert!
    Själv tycker jag om att ta tillvara broderier genom att sy lavendelpåsar av dem, kanske det vore något för en annan stjärna? Lite synd att gömma den i en garderob kanske, men man kan åtminstone bli lite glad själv varje gång man öppnar dörren.

    SvaraRadera
  2. Ja, det där med lavendelpåsar är en bra idé. Det kan som du säger kanske vara något för de återstående stjärnorna. Jag har faktiskt en burk torkad lavendel liggande...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.