lördag 24 september 2016

Om halva sexkanter och en rak kant


Min virkade lapptäcksfilt är inte på långa vägar klar men nu har åtminstone en av kortsidorna fått en rak kant; ett första steg mot ett färdigställande. Jag försökte först räkna ut hur man virkar halva sexkanter genom att testa, freestyla och prova mig fram men jag lyckades inte få till det hur jag än bar mig åt. Till slut fick mamma visa mig hur man gör, och bara jag lyckades knäcka koden gick det sedan riktigt bra och de halva sexkanterna gick snabbt att virka.

Det visade sig dock såsom synes på bilden att de halva sexkanterna har en tendens att rulla sig inåt, vilket förstås inte är så bra. Jag räknar emellertid med att den kant som jag har för avsikt att virka runtom när alla sexkanter väl är på plats kommer att vara så stadig att den då skall förhindra att de rullar sig. Jag hoppas på den saken, i alla fall.

Nu när en kortsida har blivit klar så är det dags att börja med den andra, som liksom bilden visar fortfarande böljar i kanten. Dessutom har jag en del arbete kvar på ena långsidan, som inte heller den är helt rak. Fortsättning kommer att följa, kanske inom kort men troligtvis inom en desto mer avlägsen framtid. Den här filten tycks ha blivit ett evighetsprojekt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.