onsdag 17 februari 2016

Om en stickad muff

För att bli av med lite gammalt restgarn provade jag att sticka en värmande muff. Den är stickad av ett melerat blandgarn som jag har haft liggande oanvänt i minst tio år men nu äntligen fick bruk för. Som dekoration sydde jag fast tre tofsar som nog ursprungligen är avsedda för gardinuppsättningar, men eftersom de var i samma färgskala som garnet tyckte jag att de passade som utsmyckning på min muff.

På insidan är den resårstickad i svart ullgarn och den är fodrad med en gammal sliten halsduk som egentligen var färdig att slängas men som nu kom till användning i alla fall. Dock insåg jag när jag provade den att jag nog borde ha försökt göra min muff ännu varmare och tjockare och fodrat den med något mer, ty vid starka vindar blåser det kallt rakt igenom den, märkte jag.

Min stickade muff får dock anses som en kul grej snarare än som någonting som jag kommer att ha bruk för. En muff är ju inget särskilt praktiskt plagg egentligen; det är ganska obekvämt att gå och hålla händerna framför sig hela tiden, tycker jag, och den kommer därför knappast att bli välanvänd. Men det är alltid roligt att experimentera och det var därför kul att prova att tillverka en egen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.